Wednesday, September 23, 2009

NUR HUJJATUN RUJHA BINTI JURAISH: Anugerah AidilFitri 2009

Pada kesempatan ini saya sekeluarga ingin mengucapkan Salam Selamat Hari Raya Aidilfitri untuk semua umat Islam di mana sahaja mereka berada. Semoga syawal ini membawa erti kemenangan sejati kepada kita semua dalam menegakkan Syariah Allah di muka bumi dan menentang segala kezaliman.
Saya juga mengucapkan setinggi kesyukuran kepada Allah Taala atas kurniaannya yang menganugerahkan cahaya mata keenam buat saya dan isteri tercinta pada awal pagi 25 Ramadhan yang lalu. Saya namakan puteri kecil ini sebagai NUR HUJJATUN RUJHA yang bermaksud CAHAYA HUJJAH YANG TERKUAT. Semoga dengan nama ini menjadi satu doa yang dapat mencorakkan masa depannya sebagai seorang pembela Islam sama ada menjadi peguam syarie atau apa sahaja profesyen yang diredhai. Apa yang penting setiap tutur kata dan fikirannya kelak biarlah tertegak di atas hujah yang sahih, rajih dan nyata selari dengan maksud namanya. Wallahu musta'an.

Friday, September 11, 2009

Hukum Menyumbang Qard Hasan Kepada Baitulmal: Siri 2

4.2- Hukum dan Fadilat Qard Hasan

Ayat-ayat di atas telah jelas mengharuskan dua perbuatan iaitu memberi pinjam dan meminjam. Bahkan ia memberi galakan (sunat) yang lebih kepada perbuatan memberi pinjaman (sumbangan) qard hasan ke jalan yang diredai Allah dengan tidak mengharapkan faedah duniawi, sebaliknya hanya mengharapkan ganjaran pahala, Syurga dan keampunan daripada Allah.

Al-Sheikh Sayyid Sabiq menyatakan di dalam Fiqh al-Sunnah bahawa qard itu adalah ibadat yang dilakukan untuk mendekatkan diri kepada Allah Taala kerana padanya terdapat sifat kasihan belas sesama manusia, memudahkan urusan dan melepaskan kepayahan mereka. Memandangkan Islam menetapkan sunat hukumnya memberikan qard, maka menerima qard itu adalah diharuskan dan tidak sesekali dimakruhkan hukumnya kerana ia mengambilnya untuk dimanfaatkan bagi menutup hajat keperluan kemudian mengembalikannya semula seperti mana asalnya.

Terdapat banyak hadith yang menggalakkan amalan memberikan qard hasan atau pinjaman ikhlas antara lain:

2422 - حَدَّثَنَا عُبَيْدُ اللَّهِ بْنُ عَبْدِ الْكَرِيمِ حَدَّثَنَا هِشَامُ بْنُ خَالِدٍ حَدَّثَنَا خَالِدُ بْنُ يَزِيدَ و حَدَّثَنَا أَبُو حَاتِمٍ حَدَّثَنَا هِشَامُ بْنُ خَالِدٍ حَدَّثَنَا خَالِدُ بْنُ يَزِيدَ بْنِ أَبِي مَالِكٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ قَالَ:
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ رَأَيْتُ لَيْلَةَ أُسْرِيَ بِي عَلَى بَابِ الْجَنَّةِ مَكْتُوبًا الصَّدَقَةُ بِعَشْرِ أَمْثَالِهَا وَالْقَرْضُ بِثَمَانِيَةَ عَشَرَ فَقُلْتُ يَا جِبْرِيلُ مَا بَالُ الْقَرْضِ أَفْضَلُ مِنْ الصَّدَقَةِ قَالَ لِأَنَّ السَّائِلَ يَسْأَلُ وَعِنْدَهُ وَالْمُسْتَقْرِضُ لَا يَسْتَقْرِضُ إِلَّا مِنْ حَاجَةٍ

Dari Anas ra berkata: " berkata Rasulullah SAW, aku telah nampak pada malam aku diperjalankan (pada malam isra' mikraj), tertulis di pintu syurga : satu sedeqah dipergandakan pahalanya sebanyak sepuluh kali, manakala ‘qard' atau pinjaman tanpa faedah digandakan sebanyak lapan belas kali ganda..." (Riwayat Ibn Majah)

Pertamanya hadith di atas membuktikan wujudnya transaksi qard yang merupakan infaq dalam bentuk memberi pinjam secara ikhlas. Ini mengukuhkan lagi maksud Firman Allah dalam keenam-enam ayat di atas. Keduanya ia membuktikan terdapat perbezaan ketara antara prinsip sedekah dan qard.

Secara jelasnya hadith di atas membuktikan bahawa ganjaran pahala bagi orang yang memberikan qard atau pinjaman adalah lebih banyak daripada ganjaran pahala orang yang memberi sedekah. Ini disebabkan orang yang bersedekah lazimnya tidak memerlukan lagi harta yang disedekahkannya itu kerana harta yang disedekahkan itu merupakan lebihan daripada apa yang ia tidak perlukan, berdalilkan firman Allah (وَيَسْأَلُونَكَ مَاذَا يُنْفِقُونَ قُلِ الْعَفْوَ). Sedangkan orang yang memberi pinjam hakikatnya masih memerlukan harta yang dipinjamkannya, tetapi ia rela mengetepikan kepentingannya demi membantu orang lain yang lebih memerlukan dan ia tidak pula mengambil kesempatan di atas kesusahan pihak lain dengan mengenakan faedah. Ini selari dengan firman Allah Taala dalam surah Ali Imran ayat 134: الَّذِينَ يُنْفِقُونَ فِي السَّرَّاءِ وَالضَّرَّاءِ وَالْكَاظِمِينَ الْغَيْظَ وَالْعَافِينَ عَنِ النَّاسِ وَاللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ. Atas alasan itu, maka layaklah orang yang memberikan qard hasan diberi ganjaran pahala berlipat ganda mengatasi pahala orang yang bersedekah secara biasa.

Perbuatan memberi pinjaman dengan niat membantu orang yang memerlukan sangatlah disukai oleh Allah seperti mana sabda Rasulullah SAW:

4867 - حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ يَحْيَى التَّمِيمِيُّ وَأَبُو بَكْرِ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ وَمُحَمَّدُ بْنُ الْعَلَاءِ الْهَمْدَانِيُّ وَاللَّفْظُ لِيَحْيَى قَالَ يَحْيَى أَخْبَرَنَا و قَالَ الْآخَرَانِ حَدَّثَنَا أَبُو مُعَاوِيَةَ عَنْ الْأَعْمَشِ عَنْ أَبِي صَالِحٍ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ:
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَنْ نَفَّسَ عَنْ مُؤْمِنٍ كُرْبَةً مِنْ كُرَبِ الدُّنْيَا نَفَّسَ اللَّهُ عَنْهُ كُرْبَةً مِنْ كُرَبِ يَوْمِ الْقِيَامَةِ وَمَنْ يَسَّرَ عَلَى مُعْسِرٍ يَسَّرَ اللَّهُ عَلَيْهِ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَمَنْ سَتَرَ مُسْلِمًا سَتَرَهُ اللَّهُ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَاللَّهُ فِي عَوْنِ الْعَبْدِ مَا كَانَ الْعَبْدُ فِي عَوْنِ أَخِيهِ

“Barangsiapa yang melepaskan satu kesukaran saudaranya, maka Allah akan melepaskan pelbagai kesukarannya di akhirat.." (Riwayat Muslim)
Dalam hal ini Allah Taala juga berfirman dalam surah Al-Maidah, ayat 2:

وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَى وَلَا تَعَاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ (2)
4.2.1- Ijmak Ulama Dalam Keharusan Qard

Telah dinyatakan dalam kitab al-Fiqh al-Manhaji bahawa seluruh umat Islam telah mengamalkan sistem qard ini sejak zaman Rasulullah SAW hinggalah ke zaman kita hari ini. Para ulama pula telah menerima sistem qard ini dan tiada seorang pun yang menentang keharusannya.

Tuesday, September 8, 2009

09-09-09 Hari Lahir Ke-33, Ulang Tahun Perkahwinan Ke-10


Entri kali ini teringin rasanya berkongsi mengenai tarikh penting dalam hidup saya seperti tarikh lahir dan tarikh ulang tahun perkahwinan. Saya agak bertuah pada tahun ini kerana pada esok hari 09-09-09 adalah merupakan hari lahir saya yang ke-33. Hari yang sama juga adalah hari ulangtahun perkahwinan saya yang ke-10 bersama isteri tercinta Hafiza Ayobee Sellahuddin Ayobee. Tahun ini debarannya lebih terasa lantaran kami sedang menunggu kelahiran cahaya mata keenam kami yang akan dilahirkan ke dunia pada bila-bila masa di bulan Ramadhan ini. Harapnya kalau dapat kami berdoa biarlah esok juga anak keenam kami dilahirkan. Maka semakin meriahlah tanggal 9 September setiap tahun. Kami semua telah bersedia untuk menantikan kehadirannya.

Qais Tajul Muhtajj, Qaim Tammul Minhaj dan Qaid Faqihul Hukkam adalah barisan anak lelaki kami, penyambung perjuangan ke jalan Allah. Nur Fahwa Fitnina dan Nur Fahwa Qistina pula adalah barisan puteri kami. Kali ini harapnya biarlah puteri juga. Walau apapun itu semua kehendak Allah. Akan kami terima dengan redha. Cepat la lahir duhai anak, janganlah engkau keluar masa kami nak beraya... he, he... Sekian dulu coretan kali ini. Wassalam.

Hukum Menyumbang Qard Hasan Kepada Baitulmal: Siri 1


Definisi Qard Hasan

Al-Qard dalam bahasa Arab bermaksud al-Qat’u yang membawa maksud ‘potongan’. Misalnya perkataan al-miqrad bermaksud gunting iaitu alat untuk memotong. Istilah qard digunakan juga kepada maksud ‘pinjaman’ kerana pinjaman itu adalah potongan ke atas harta pemiutang untuk diberikan kepada peminjam. Al-Hasan pula bermaksud baik. Justeru qard hasan bermaksud pinjaman yang baik.

Definisi qard hasan menurut Syarak pula ialah pinjaman yang diberikan kepada peminjam secara ikhlas kerana Allah untuk membantunya menyelesaikan masalah yang dihadapi yang sangat berhajatkan kepada pertolongan, tanpa mengenakan sebarang bentuk balasan. Mazhab Syafi’i mentakrifkan qard sebagai memberi milik sesuatu harta oleh seseorang kepada orang lain untuk digunakan. Peminjam dikehendaki memulangkan semula harta yang dipinjam kepada pemiutang dalam keadaan yang sama seperti sebelum dipinjam atau diganti dengan barang yang sama nilai dengan harta yang dipinjam. [1]

Istilah Berkaitan Qard Hasan

Menurut Dr. Mustofa al-Khin dalam al-Fiqh al-Manhaji, al-qard dinamakan sebagai al-salaf (السلف)oleh penduduk Hijaz. Al-Salaf bermaksud mendahulukan (seerti dengan memberi pinjam). Misalnya perkataan ‘ulama al-salaf’ bermaksud ‘ulama terdahulu’. Dalam sesetengah kitab fiqh seperti Mughni al-Muhtaj al-qard disebut juga sebagai ‘al-ariyyah’(العارية) . Al-Syarbini mentakrifkan al-ariyyah menurut syarak sebagai keharusan memanfaatkan barang yang halal dimanfaatkan dengan mengekalkan (tidak melupuskan) barang itu.

Dengan sebab itu istilah yang dipakai untuk orang yang meminjam (penghutang), yang meminta atau menerima qard adakalanya disebut sebagai: al-muqtaridh (المقترض), al-mustaqridh (المستقرض), al-mustaslif (المستسلف) atau musta’ir(المستعير) . Manakala orang yang memberi qard atau pemiutang disebut sebagai al-muqridh (المقرض) , al-muslif (المسلف) atau al-mu’ir (المعير).

Untuk mengelakkan kekeliruan, perlu juga dinyatakan di sini bahawa dalam sesetengah kitab seperti Minhaj al-Talibin dan Mughni al-Muhtaj, istilah qiradh (قراض) yang diambil daripada kata asal qard tidak dipakai bagi maksud pinjaman tanpa faedah tetapi ia dipakai bagi maksud al-mudharabah (المضاربة) yang melibatkan perkongsian untung. Sedangkan dalam qard hasan tidak terdapat soal mengambil untung disebabkan ia adalah pertolongan ikhlas. Ini berlaku disebabkan al-Nawawi dan al-Syarbini menggunakan istilah al-ariyyah untuk qard.
[1] Al-Ramli, Nihayah al-Muhtaj, 3/243. Al-Bujairimi, Hasyiah al-Bujairimi ala al-Minhaj, 8/45

JAWATAN KOSONG FIRMA GUAMAN SYARIE Mei 2012 (DITUTUP 26 SEPT 2012)

Adalah dipelawa kepada individu yang berkelayakan dan berminat untuk membina kerjaya dalam bidang SYARIAH untuk menjadi Associate / Partner di Firma ini, sepertimana berikut:


1) Peguam Syarie (Partner)

-Memiliki sijil amalan Peguam Syarie di Negeri Selangor dan lain-lain Negeri di Malaysia.

- Pengalaman tidak diperlukan. Namun keutamaan diberikan kepada individu yang mempunyai sekurang-kurangnya 2 tahun pengalaman beramal sebagai Peguam Syarie sama ada di sektor awam atau swasta.



2) Perunding Muamalat (Partner)

- Memiliki Ijazah dalam bidang Syariah atau setaraf dan Diploma/Sijil Perancang Harta/Kewangan Islam atau kelulusan ikhtisas yang setaraf.

- Pengalaman tidak diperlukan. Namun keutamaan diberi kepada individu yang berpengalaman dan berkemahiran dalam mengembangkan produk hibah, wasiat, amanah dan sebagainya.



3) Pembantu Peguam

-mempunyai kelulusan diploma, pengalaman dan pengetahuan yang relevan dengan bidang guaman syarie.

- gaji ditawarkan mengikut permintaan dan kebolehan




4) Pelatih dalam kamar/ Pelajar amali/praktical/latihan industri

-tertakluk kepada kekosongan dan keperluan semasa.


- CARA memohon: hantarkan resume lengkap ke email juraish@yahoo.com. Calon yang layak akan disenarai pendek dan dipanggil temuduga.








WADAH PERBINCANGAN ISU PERUNDANGAN SYARIAH, SOAL JAWAB AGAMA, KULIAH TAFAQQUH. Kepada semua pengunjung. Semoga blog ini dapat dijadikan wadah perkongsian ilmu dan maklumat. Anda dipelawa mengemukakan pandangan@kemusykilan agama dan undang-undang syariah untuk dimanfaatkan bersama.Setiap rencana yang tersiar dalam laman ini adalah pandangan peribadi daripada penulis blog dan tidak mewakili pendapat atau pendirian mana-mana pihak melainkan dinyatakan sebaliknya oleh penulis.
DECLARE... LA ILAHA ILLA ALLAH MUHAMMAD RASULULLAH

Translate this blog

English French German Spain Italian DutchRussian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified
Widget by Daus