4.2- Hukum dan Fadilat Qard Hasan
Ayat-ayat di atas telah jelas mengharuskan dua perbuatan iaitu memberi pinjam dan meminjam. Bahkan ia memberi galakan (sunat) yang lebih kepada perbuatan memberi pinjaman (sumbangan) qard hasan ke jalan yang diredai Allah dengan tidak mengharapkan faedah duniawi, sebaliknya hanya mengharapkan ganjaran pahala, Syurga dan keampunan daripada Allah.
Al-Sheikh Sayyid Sabiq menyatakan di dalam Fiqh al-Sunnah bahawa qard itu adalah ibadat yang dilakukan untuk mendekatkan diri kepada Allah Taala kerana padanya terdapat sifat kasihan belas sesama manusia, memudahkan urusan dan melepaskan kepayahan mereka. Memandangkan Islam menetapkan sunat hukumnya memberikan qard, maka menerima qard itu adalah diharuskan dan tidak sesekali dimakruhkan hukumnya kerana ia mengambilnya untuk dimanfaatkan bagi menutup hajat keperluan kemudian mengembalikannya semula seperti mana asalnya.
Terdapat banyak hadith yang menggalakkan amalan memberikan qard hasan atau pinjaman ikhlas antara lain:
2422 - حَدَّثَنَا عُبَيْدُ اللَّهِ بْنُ عَبْدِ الْكَرِيمِ حَدَّثَنَا هِشَامُ بْنُ خَالِدٍ حَدَّثَنَا خَالِدُ بْنُ يَزِيدَ و حَدَّثَنَا أَبُو حَاتِمٍ حَدَّثَنَا هِشَامُ بْنُ خَالِدٍ حَدَّثَنَا خَالِدُ بْنُ يَزِيدَ بْنِ أَبِي مَالِكٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ قَالَ:
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ رَأَيْتُ لَيْلَةَ أُسْرِيَ بِي عَلَى بَابِ الْجَنَّةِ مَكْتُوبًا الصَّدَقَةُ بِعَشْرِ أَمْثَالِهَا وَالْقَرْضُ بِثَمَانِيَةَ عَشَرَ فَقُلْتُ يَا جِبْرِيلُ مَا بَالُ الْقَرْضِ أَفْضَلُ مِنْ الصَّدَقَةِ قَالَ لِأَنَّ السَّائِلَ يَسْأَلُ وَعِنْدَهُ وَالْمُسْتَقْرِضُ لَا يَسْتَقْرِضُ إِلَّا مِنْ حَاجَةٍ
Dari Anas ra berkata: " berkata Rasulullah SAW, aku telah nampak pada malam aku diperjalankan (pada malam isra' mikraj), tertulis di pintu syurga : satu sedeqah dipergandakan pahalanya sebanyak sepuluh kali, manakala ‘qard' atau pinjaman tanpa faedah digandakan sebanyak lapan belas kali ganda..." (Riwayat Ibn Majah)
Pertamanya hadith di atas membuktikan wujudnya transaksi qard yang merupakan infaq dalam bentuk memberi pinjam secara ikhlas. Ini mengukuhkan lagi maksud Firman Allah dalam keenam-enam ayat di atas. Keduanya ia membuktikan terdapat perbezaan ketara antara prinsip sedekah dan qard.
Secara jelasnya hadith di atas membuktikan bahawa ganjaran pahala bagi orang yang memberikan qard atau pinjaman adalah lebih banyak daripada ganjaran pahala orang yang memberi sedekah. Ini disebabkan orang yang bersedekah lazimnya tidak memerlukan lagi harta yang disedekahkannya itu kerana harta yang disedekahkan itu merupakan lebihan daripada apa yang ia tidak perlukan, berdalilkan firman Allah (وَيَسْأَلُونَكَ مَاذَا يُنْفِقُونَ قُلِ الْعَفْوَ). Sedangkan orang yang memberi pinjam hakikatnya masih memerlukan harta yang dipinjamkannya, tetapi ia rela mengetepikan kepentingannya demi membantu orang lain yang lebih memerlukan dan ia tidak pula mengambil kesempatan di atas kesusahan pihak lain dengan mengenakan faedah. Ini selari dengan firman Allah Taala dalam surah Ali Imran ayat 134: الَّذِينَ يُنْفِقُونَ فِي السَّرَّاءِ وَالضَّرَّاءِ وَالْكَاظِمِينَ الْغَيْظَ وَالْعَافِينَ عَنِ النَّاسِ وَاللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ. Atas alasan itu, maka layaklah orang yang memberikan qard hasan diberi ganjaran pahala berlipat ganda mengatasi pahala orang yang bersedekah secara biasa.
Perbuatan memberi pinjaman dengan niat membantu orang yang memerlukan sangatlah disukai oleh Allah seperti mana sabda Rasulullah SAW:
4867 - حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ يَحْيَى التَّمِيمِيُّ وَأَبُو بَكْرِ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ وَمُحَمَّدُ بْنُ الْعَلَاءِ الْهَمْدَانِيُّ وَاللَّفْظُ لِيَحْيَى قَالَ يَحْيَى أَخْبَرَنَا و قَالَ الْآخَرَانِ حَدَّثَنَا أَبُو مُعَاوِيَةَ عَنْ الْأَعْمَشِ عَنْ أَبِي صَالِحٍ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ:
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَنْ نَفَّسَ عَنْ مُؤْمِنٍ كُرْبَةً مِنْ كُرَبِ الدُّنْيَا نَفَّسَ اللَّهُ عَنْهُ كُرْبَةً مِنْ كُرَبِ يَوْمِ الْقِيَامَةِ وَمَنْ يَسَّرَ عَلَى مُعْسِرٍ يَسَّرَ اللَّهُ عَلَيْهِ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَمَنْ سَتَرَ مُسْلِمًا سَتَرَهُ اللَّهُ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَاللَّهُ فِي عَوْنِ الْعَبْدِ مَا كَانَ الْعَبْدُ فِي عَوْنِ أَخِيهِ
“Barangsiapa yang melepaskan satu kesukaran saudaranya, maka Allah akan melepaskan pelbagai kesukarannya di akhirat.." (Riwayat Muslim)
Dalam hal ini Allah Taala juga berfirman dalam surah Al-Maidah, ayat 2:
وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَى وَلَا تَعَاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ (2)
Ayat-ayat di atas telah jelas mengharuskan dua perbuatan iaitu memberi pinjam dan meminjam. Bahkan ia memberi galakan (sunat) yang lebih kepada perbuatan memberi pinjaman (sumbangan) qard hasan ke jalan yang diredai Allah dengan tidak mengharapkan faedah duniawi, sebaliknya hanya mengharapkan ganjaran pahala, Syurga dan keampunan daripada Allah.
Al-Sheikh Sayyid Sabiq menyatakan di dalam Fiqh al-Sunnah bahawa qard itu adalah ibadat yang dilakukan untuk mendekatkan diri kepada Allah Taala kerana padanya terdapat sifat kasihan belas sesama manusia, memudahkan urusan dan melepaskan kepayahan mereka. Memandangkan Islam menetapkan sunat hukumnya memberikan qard, maka menerima qard itu adalah diharuskan dan tidak sesekali dimakruhkan hukumnya kerana ia mengambilnya untuk dimanfaatkan bagi menutup hajat keperluan kemudian mengembalikannya semula seperti mana asalnya.
Terdapat banyak hadith yang menggalakkan amalan memberikan qard hasan atau pinjaman ikhlas antara lain:
2422 - حَدَّثَنَا عُبَيْدُ اللَّهِ بْنُ عَبْدِ الْكَرِيمِ حَدَّثَنَا هِشَامُ بْنُ خَالِدٍ حَدَّثَنَا خَالِدُ بْنُ يَزِيدَ و حَدَّثَنَا أَبُو حَاتِمٍ حَدَّثَنَا هِشَامُ بْنُ خَالِدٍ حَدَّثَنَا خَالِدُ بْنُ يَزِيدَ بْنِ أَبِي مَالِكٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ قَالَ:
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ رَأَيْتُ لَيْلَةَ أُسْرِيَ بِي عَلَى بَابِ الْجَنَّةِ مَكْتُوبًا الصَّدَقَةُ بِعَشْرِ أَمْثَالِهَا وَالْقَرْضُ بِثَمَانِيَةَ عَشَرَ فَقُلْتُ يَا جِبْرِيلُ مَا بَالُ الْقَرْضِ أَفْضَلُ مِنْ الصَّدَقَةِ قَالَ لِأَنَّ السَّائِلَ يَسْأَلُ وَعِنْدَهُ وَالْمُسْتَقْرِضُ لَا يَسْتَقْرِضُ إِلَّا مِنْ حَاجَةٍ
Dari Anas ra berkata: " berkata Rasulullah SAW, aku telah nampak pada malam aku diperjalankan (pada malam isra' mikraj), tertulis di pintu syurga : satu sedeqah dipergandakan pahalanya sebanyak sepuluh kali, manakala ‘qard' atau pinjaman tanpa faedah digandakan sebanyak lapan belas kali ganda..." (Riwayat Ibn Majah)
Pertamanya hadith di atas membuktikan wujudnya transaksi qard yang merupakan infaq dalam bentuk memberi pinjam secara ikhlas. Ini mengukuhkan lagi maksud Firman Allah dalam keenam-enam ayat di atas. Keduanya ia membuktikan terdapat perbezaan ketara antara prinsip sedekah dan qard.
Secara jelasnya hadith di atas membuktikan bahawa ganjaran pahala bagi orang yang memberikan qard atau pinjaman adalah lebih banyak daripada ganjaran pahala orang yang memberi sedekah. Ini disebabkan orang yang bersedekah lazimnya tidak memerlukan lagi harta yang disedekahkannya itu kerana harta yang disedekahkan itu merupakan lebihan daripada apa yang ia tidak perlukan, berdalilkan firman Allah (وَيَسْأَلُونَكَ مَاذَا يُنْفِقُونَ قُلِ الْعَفْوَ). Sedangkan orang yang memberi pinjam hakikatnya masih memerlukan harta yang dipinjamkannya, tetapi ia rela mengetepikan kepentingannya demi membantu orang lain yang lebih memerlukan dan ia tidak pula mengambil kesempatan di atas kesusahan pihak lain dengan mengenakan faedah. Ini selari dengan firman Allah Taala dalam surah Ali Imran ayat 134: الَّذِينَ يُنْفِقُونَ فِي السَّرَّاءِ وَالضَّرَّاءِ وَالْكَاظِمِينَ الْغَيْظَ وَالْعَافِينَ عَنِ النَّاسِ وَاللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ. Atas alasan itu, maka layaklah orang yang memberikan qard hasan diberi ganjaran pahala berlipat ganda mengatasi pahala orang yang bersedekah secara biasa.
Perbuatan memberi pinjaman dengan niat membantu orang yang memerlukan sangatlah disukai oleh Allah seperti mana sabda Rasulullah SAW:
4867 - حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ يَحْيَى التَّمِيمِيُّ وَأَبُو بَكْرِ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ وَمُحَمَّدُ بْنُ الْعَلَاءِ الْهَمْدَانِيُّ وَاللَّفْظُ لِيَحْيَى قَالَ يَحْيَى أَخْبَرَنَا و قَالَ الْآخَرَانِ حَدَّثَنَا أَبُو مُعَاوِيَةَ عَنْ الْأَعْمَشِ عَنْ أَبِي صَالِحٍ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ:
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَنْ نَفَّسَ عَنْ مُؤْمِنٍ كُرْبَةً مِنْ كُرَبِ الدُّنْيَا نَفَّسَ اللَّهُ عَنْهُ كُرْبَةً مِنْ كُرَبِ يَوْمِ الْقِيَامَةِ وَمَنْ يَسَّرَ عَلَى مُعْسِرٍ يَسَّرَ اللَّهُ عَلَيْهِ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَمَنْ سَتَرَ مُسْلِمًا سَتَرَهُ اللَّهُ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَاللَّهُ فِي عَوْنِ الْعَبْدِ مَا كَانَ الْعَبْدُ فِي عَوْنِ أَخِيهِ
“Barangsiapa yang melepaskan satu kesukaran saudaranya, maka Allah akan melepaskan pelbagai kesukarannya di akhirat.." (Riwayat Muslim)
Dalam hal ini Allah Taala juga berfirman dalam surah Al-Maidah, ayat 2:
وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَى وَلَا تَعَاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ (2)
4.2.1- Ijmak Ulama Dalam Keharusan Qard
Telah dinyatakan dalam kitab al-Fiqh al-Manhaji bahawa seluruh umat Islam telah mengamalkan sistem qard ini sejak zaman Rasulullah SAW hinggalah ke zaman kita hari ini. Para ulama pula telah menerima sistem qard ini dan tiada seorang pun yang menentang keharusannya.
Telah dinyatakan dalam kitab al-Fiqh al-Manhaji bahawa seluruh umat Islam telah mengamalkan sistem qard ini sejak zaman Rasulullah SAW hinggalah ke zaman kita hari ini. Para ulama pula telah menerima sistem qard ini dan tiada seorang pun yang menentang keharusannya.
No comments:
Post a Comment