Saturday, January 7, 2012

HUJAH TUNTUTAN PERINTAH ISTERI KEMBALI TAAT

Assalamualaikum.... Dah lama sangat saya tak update blog ni dengan hasil penulisan hujah-hujah kes dan info berkaitan Perundangan Syariah. Kali ini saya akan kongsikan hujah Plaintif dalam kes tuntutan isteri kembali taat. Kes ni dah selesai sekitar 5 bulan yang lepas. Alhamdulillah pihak suami dan isteri dah berdamai dan kembali hidup sebagai suami isteri.... Semoga dapat dimanfaatkan....


PENGHUJAHAN FAKTA PERSOALAN

1. Di dalam kes ini Plaintif memohon supaya Mahkamah ini mengeluarkan perintah antara lain agar:

i) Defendan diperintahkan kembali taat kepada Plaintif dan kembali tinggal bersama Plaintif di rumah kelamin yang disediakan oleh Plaintif beralamat LOT ..., KAMPUNG MELAYU, JALAN HOSPITAL SUNGAI BULOH, 47000 SUNGAI BULOH, SELANGOR.

ii) Defendan diperintahkan mentaati perintah Plaintif untuk memasukkan Defendan ke wad psikatri bagi mendiagnosis dan merawat masalah kesihatan mental Defendan.


2. Perincian tentang perintah kembali taat yang dipohon tersebut telah disebutkan dalam Pernyataan Tuntutan Pindaan Plaintif dan notis kembali taat yang ditanda sebagai P12.

3. Sebelum mengeluarkan perintah yang dipohon, Mahkamah ini perlulah mempertimbangkan sama ada arahan kembali taat yang diminta oleh Plaintif terhadap Defendan adalah arahan yang sah menurut Hukum Syarak.


Yang Arif,


ISU 1: BIDANGKUASA MAHKAMAH

4. Mahkamah ini adalah berbidangkuasa memutuskan perkara yang dituntut oleh Plaintif. Ini bedasarkan kepada peruntukan seksyen 61(3) (b) (i) Enakmen Pentadbiran Agama Islam (Negeri Selangor) 2003 yang memperuntukkan seperti berikut:

Dalam bidang kuasa malnya, mendengar dan memutuskan semua tindakan dan prosiding jika semua pihak dalam tindakan atau prosiding itu adalah orang Islam dan tindakan atau prosiding itu adalah berhubungan dengan-

(i) pertunangan, perkahwinan, ruju’, percraian, pembubaran perkahwinan (fasakh), nusyuz, atau pemisahan kehakiman (faraq) atau apa-apa perkara yang berkaitan dengan perhubungan antara suami isteri;

5. Tuntutan perintah isteri kembali taat yang dipohon oleh Plaintif adalah termasuk dalam “apa-apa perkara yang berkaitan dengan perhubungan antara suami isteri”.

6. Perintah Mahkamah ini adalah diperlukan bagi membolehkan Plaintif meminta bantuan daripada pihak polis untuk mengesan Defendan yang telah meninggalkan rumah kelamin terakhir atau melarikan diri dengan sukarela. Dengan perintah tersebut Defendan seterusnya boleh diminta untuk kembali tinggal bersama Plaintif di rumah kelamin baru yang disediakan oleh Plaintif.



ISU 2: DALIL ISTERI DIWAJIBKAN MENTAATI PERINTAH SUAMI

7. Menurut Hukum Syarak, isteri diwajibkan mentaati suaminya. Ini berdasarkan firman Allah Taala dalam surah al-Baqarah ayat 228 yang berbunyi:

وَلَهُنَّ مِثْلُ الَّذِي عَلَيْهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ وَلِلرِّجَالِ عَلَيْهِنَّ دَرَجَةٌ وَاللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ

Yang bermaksud: “dan isteri-isteri itu mempunyai hak yang sama seperti kewajipan yang ditanggung oleh mereka (terhadap suami) dengan cara yang sepatutnya (menurut Syarak). Dalam pada itu, orang lelaki (suami-suami itu) mempunyai satu darjat melebihi mereka (isteri-isteri itu). (Ingatlah) Allah Maha Perkasa, lagi Maha Bijaksana.

8. Dalam tafsiran ayat di atas, Imam Ibn Kathir telah menyatakan:

وقوله: { وَلِلرِّجَالِ عَلَيْهِنَّ دَرَجَةٌ } أي: في الفضيلة في الخُلُق، والمنزلة، وطاعة الأمر، والإنفاق، والقيام بالمصالح، والفضل في الدنيا والآخرة، كما قال تعالى: { الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَاءِ بِمَا فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلَى بَعْضٍ وَبِمَا أَنْفَقُوا مِنْ أَمْوَالِهِمْ } [النساء:34] .
Yang bermaksud: “dan Firman Allah: {{Dalam pada itu, orang lelaki (suami-suami itu) mempunyai satu darjat melebihi mereka (isteri-isteri itu) }} Yakni: kelebihan dari segi fizikal tubuh badan, kedudukan dalam keluarga, ketaatan perintah, memberi nafkah, menegakkan maslahah dan kelebihan di dunia dan akhirat seperti mana firman Allah Taala: {{ Kaum lelaki itu adalah pemimpin ke atas kaum wanita disebabkan Allah telah melebihkan orang lelaki mengatasi orang wanita dan juga kerana orang lelaki telah menafkahkan sebahagian daripada harta mereka.”

(Sila rujuk Ikatan Autoriti Plaintif di Lampiran A)

9. Berdasarkan kepada pandangan Ibn Kathir tersebut maka adalah difahami bahawa antara kelebihan suami ke atas isteri yang dimaksudkan dalam ayat di atas ialah kewajipan mentaati perintahnya selagi mana perintah itu tidak menyalahi Hukum Syarak.

10. Menurut sebuah hadith bertaraf hadith hasan yang diriwayatkan oleh Imam al-Tirmizi daripada Abu Hurairah:


حَدَّثَنَا مَحْمُودُ بْنُ غَيْلَانَ حَدَّثَنَا النَّضْرُ بْنُ شُمَيْلٍ أَخْبَرَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَمْرٍو عَنْ أَبِي سَلَمَةَ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ:
))لَوْ كُنْتُ آمِرًا أَحَدًا أَنْ يَسْجُدَ لِأَحَدٍ لَأَمَرْتُ الْمَرْأَةَ أَنْ تَسْجُدَ لِزَوْجِهَا((

Yang bermaksud: “Kalaulah aku diperintahkan menyuruh seseorang supaya sujud kepada seseorang, nescaya aku perintahkan seorang isteri supaya sujud kepada suaminya”

(Sila rujuk Ikatan Autoriti Plaintif di Lampiran B)


11. Hadith di atas menerangkan tentang kedudukan suami yang tinggi di sisi Allah yang wajib ditaati seolah-olah sehingga wajar diperintahkan kepada isteri untuk sujud kepada suami.



ISU 3: KEESAHAN PERINTAH YANG DITUNTUT OLEH PLAINTIF

Yang Arif,

Perintah kembali ke rumah kelamin

12. Kami menghujahkan bahawa perintah kembali taat yang dituntut oleh Plaintif dalam kes ini adalah perintah yang sah dan tidak menyalahi Hukum Syarak. Ini kerana perintah tersebut meminta Defendan supaya pulang ke pangkuan Plaintif selaku suaminya dengan tinggal bersama di rumah kelamin yang disediakan oleh Plaintif.

13. Rumah kelamin yang disediakan oleh Plaintif tersebut yang beralamat di LOT 74C, KAMPUNG MELAYU, JALAN HOSPITAL SUNGAI BULOH, 47000 SUNGAI BULOH, SELANGOR adalah rumah yang sesuai dijadikan rumah kelamin tanpa ada sebarang halangan syarie. Ini kerana SP1 telah mengesahkan bahawa rumah tersebut dilengkapi dengan semua kemudahan yang diperlukan dan SP1 sebagai pemilik rumah juga telah memberi izin kepada Plaintif untuk menjadikan rumah tersebut sebagai rumah kelaminnya bersama Defendan. Defendan sendiri juga pernah datang ke alamat tersebut sebelum ini dan tahu tentang kedudukan rumah tersebut.

14. Dalam hal ini, Dr. Wahbah Zuhaili ada menyatakan dalam kitabnya al-Fiqh al-Islami Wa Adillatuhu jilid 7, halaman 323 seperti berikut:

وعلى الزوجة طاعة زوجها إذا دعاها إلى الفراش ولو كانت على التنور أو على ظهر قتب كما رواه أحمد وغيره ما لم يشغلها عن الفرائض أو يضرها لأن الضرر ونحوه ليس من المعاشرة بالمعروف
Bermaksud: “dan wajib ke atas isteri mentaati suaminya apabila diajak berhubungan kelamin sama ada di dapur atau di atas kenderaan seperti mana diriwayatkan oleh Imam Ahmad dan selainnya, selagi mana tidak menyebabkan isteri itu meninggalkan perkara fardu atau tidak memudaratkannya kerana kemudaratan dan yang seumpamanya bukan termasuk dalam pergaulan yang baik.”

(Sila rujuk Ikatan Autoriti Plaintif di Lampiran C)

15. Berdasarkan kepada pandangan di atas, perintah supaya Defendan pulang ke rumah kelamin bersama Plaintif adalah wajib ditaati kerana ia tidak menyebabkan Defendan meninggalkan perkara fardu yang lain serta tidak menyebabkan sebarang kemudaratan terhadap Defendan. Bahkan perintah yang diminta oleh Plaintif ini adalah termasuk dalam kategori pergaulan yang baik dengan isteri.

Perintah dimasukkan ke wad psikatri

16. Perintah kedua yang dipohon oleh Plaintif ialah supaya Defendan menurut perintahnya untuk dimasukkan ke wad psikatri bagi mengesan dan merawat penyakit mental Defendan. Kami menghujahkan bahawa perintah tersebut adalah sah dan tidak memudaratkan Defendan. Bahkan perintah tersebut bertujuan untuk menghapuskan kemudaratan daripada diri Defendan. Defendan tidak sepatutnya menolak perintah tersebut melainkan setelah beliau disahkan tidak menghidapi sebarang masalah kesihatan mental.

17. Ini selari dengan kaedah fiqhiyyah yang dinyatakan oleh al-Suyuti dalam kitab al-Asybah wa al-Nazair:

(( الضرر يزال))

Yang bermaksud: “Kemudaratan itu hendaklah dihapuskan”
(Sila rujuk Ikatan Autoriti Plaintif di Lampiran D)
18. Plaintif telahpun membuat permohonan bagi memasukkan Defendan ke wad psikatri. Permohonan tersebut dibuat melalui Fakulti Perubatan dan Sains Kesihatan, Universiti Putra Malaysia. Sehubungan dengan itu satu surat jawapan bertarikh 11 Mac 2010 daripada Dekan Fakulti Perubatan dan Sains Kesihatan Universiti tersebut telah diterima oleh Plaintif dan telah ditanda sebagai P6. Surat tersebut menyatakan bahawa pihak Fakulti sedang dalam proses untuk mengesan pihak Defendan sebelum Defendan boleh diterima masuk ke wad psikatri.

(Sila rujuk terjemahan surat di Ikatan Autoriti Plaintif di Lampiran E)

19. Dengan adanya perintah Mahkamah ini, permohonan Plaintif untuk memasukkan Defendan ke wad psikatri adalah lebih mudah dan berkesan. Tanpa perintah Mahkamah ini besar kemungkinan adalah sukar bagi Plaintif untuk memasukkan Defendan ke wad psikatri berkenaan apatah lagi sekiranya Defendan enggan berbuat demikian secara sukarela setelah diperintahkan oleh Plaintif. Justeru wajarlah Mahkamah ini memberikan perintah tersebut selari dengan kaedah fiqhiyyah:
ما لا يتم الواجب إلا به فهو واجب

Bermaksud: “Sesuatu yang tidak sempurna apa-apa kewajipan melainkan dengannya, maka perkara itu adalah wajib”.

KESIMPULAN

20. Kewajipan Plaintif dalam mengemukakan segala keterangan yang boleh menyokong tuntutannya telah pun dilaksanakan selari dengan sabda Rasulullah yang bermaksud: “Keterangan itu diwajibkan ke atas pihak yang mendakwa, dan sumpah pula diwajibkan ke atas pihak yang menafikan dakwaan”.

21. Tuntutan pihak Plaintif adalah tidak bertentangan dengan Hukum Syarak dari sudut zahirnya. Ini kerana Plaintif adalah masih suami yang sah kepada Defendan dan wajib ditaati oleh Defendan. Keterangan Plaintif juga telah disokong dengan keterangan seorang saksi lelaki yang kompeten memberikan keterangan sebagai syahadah dan bayyinah.

22. Kewajipan Mahkamah ini adalah menjatuhkan hukum berdasarkan kepada apa yang zahir, bukan sebaliknya. Ini selari dengan sabda Rasullulah SAW:

“Kami menghukum berdasarkan kepada apa yang zahir, dan Allah sahaja (yang mampu) menilai apa yang tersembunyi.”

23. Keterangan dan hujah-hujah yang dikemukakan oleh pihak Plaintif telah disokong dengan nas al-Quran, al-Hadith, ijtihad ulamak dan kaedah-kaedah fiqhiyyah. Dengan yang demikian itu, keterangan, hujahan dan tuntutan Plaintif ini wajarlah diterima oleh Mahkamah.

24. Walau bagaimanapun, memandangkan kes ini dibicarakan secara sebelah pihak tanpa kehadiran Defendan maka wajarlah untuk Plaintif mengangkat sumpah istizhar bagi menolak tohmahan terhadap dirinya selaras dengan kehendak hukum syarak dan peruntukan subseksyen 121 (2) Enakmen Tatacara Mal Mahkamah Syariah (Negeri Selangor) 2003.

25. Memandangkan dalam kes ini juga keterangan Plaintif hanya disokong dengan keterangan seorang saksi lelaki, maka Plaintif juga wajarlah dikehendaki bersumpah yamin al-Mutammimah selari dengan kehendak hukum syarak dan peruntukan seksyen 88 Enakmen Keterangan Mahkamah Syariah (Negeri Selangor) 2003.

26. Keperluan sumpah ini adalah selari dengan Arahan Amalan (JKSM) No. 2 Tahun 2006 (Amalan Sumpah Mahkamah Syariah) yang antara lain menyebutkan:

1. Hak-hak yang boleh menerima pakai sumpah
(a) pertunangan, perkahwinan, rujuk, perceraian, nusyuz atau apa-apa perkara yang berkaitan dengan hubungan suami isteri.

(Sila rujuk Ikatan Autoriti Pemohon di Lampiran F)


27. Berdasarkan fakta-fakta di atas, Plaintif dengan penuh tawadduknya memohon kepada Mahkamah Yang Mulia ini agar menerima tuntutan ini dan mengeluarkan perintah seperti berikut:

i) Defendan diperintahkan kembali taat kepada Plaintif dan kembali tinggal bersama Plaintif di rumah kelamin yang disediakan oleh Plaintif beralamat di LOT 74C, KAMPUNG MELAYU, JALAN HOSPITAL SUNGAI BULOH, 47000 SUNGAI BULOH, SELANGOR.

ii) Defendan diperintahkan mentaati perintah Plaintif untuk memasukkan Defendan ke wad psikatri bagi mendiagnosis dan merawat masalah kesihatan mental Defendan.

iii) Pihak Penguatkuasa Agama Jabatan Agama Islam Selangor dan Polis Diraja Malaysia hendaklah memberikan kerjasama yang sewajarnya kepada Plaintif untuk memastikan pelaksanaan perintah ini.

iv) Kegagalan Defendan atau mana-mana pihak mematuhi perintah ini boleh diambil tindakan menghina Mahkamah.

v) Apa-apa perintah lain yang adil dan suai manfaat menurut Hukum Syarak.


Bertarikh pada haribulan tahun 2011.

Disediakan dan dihujahkan dengan suci hati oleh:


(JURAISH BIN KAMARUDDIN)
Peguam Syarie bagi Plaintif

3 comments:

  1. Ya Akhie, mabruk, kalau ada kes duluan lagi bagus, rasa macam pernah nampak dalam jurnal hukum. minta izin untuk copy buh dalam blog saya boleh?

    ReplyDelete
  2. Salam Tuan Abu Razeen. Silakan dan tokok tambahlah apa yang patut. Kes tu Defendannya kat Johor... alhamdulillah dua2 dah balik Johor. :-)

    ReplyDelete
  3. salam tuan..sekiranya suami itu menzalimi isterinya..dan isterinya melarikan diri kerana takut dicederakan krn kerap kali dipukul dan dilempang walaupun tidak meninggalkan kesan...dan selepas itu si suami mengupah penguam utk menyaman isterinya dan mbuat tuntutan supaya isteri kembali taat dan berbohong mengenai nafkah kpd peguamnya..seolah2 dia memberikan yg cukup..wal hal sebaliknya..apa yg patut si isteri itu buat??? terima kasih

    ReplyDelete

JAWATAN KOSONG FIRMA GUAMAN SYARIE Mei 2012 (DITUTUP 26 SEPT 2012)

Adalah dipelawa kepada individu yang berkelayakan dan berminat untuk membina kerjaya dalam bidang SYARIAH untuk menjadi Associate / Partner di Firma ini, sepertimana berikut:


1) Peguam Syarie (Partner)

-Memiliki sijil amalan Peguam Syarie di Negeri Selangor dan lain-lain Negeri di Malaysia.

- Pengalaman tidak diperlukan. Namun keutamaan diberikan kepada individu yang mempunyai sekurang-kurangnya 2 tahun pengalaman beramal sebagai Peguam Syarie sama ada di sektor awam atau swasta.



2) Perunding Muamalat (Partner)

- Memiliki Ijazah dalam bidang Syariah atau setaraf dan Diploma/Sijil Perancang Harta/Kewangan Islam atau kelulusan ikhtisas yang setaraf.

- Pengalaman tidak diperlukan. Namun keutamaan diberi kepada individu yang berpengalaman dan berkemahiran dalam mengembangkan produk hibah, wasiat, amanah dan sebagainya.



3) Pembantu Peguam

-mempunyai kelulusan diploma, pengalaman dan pengetahuan yang relevan dengan bidang guaman syarie.

- gaji ditawarkan mengikut permintaan dan kebolehan




4) Pelatih dalam kamar/ Pelajar amali/praktical/latihan industri

-tertakluk kepada kekosongan dan keperluan semasa.


- CARA memohon: hantarkan resume lengkap ke email juraish@yahoo.com. Calon yang layak akan disenarai pendek dan dipanggil temuduga.








WADAH PERBINCANGAN ISU PERUNDANGAN SYARIAH, SOAL JAWAB AGAMA, KULIAH TAFAQQUH. Kepada semua pengunjung. Semoga blog ini dapat dijadikan wadah perkongsian ilmu dan maklumat. Anda dipelawa mengemukakan pandangan@kemusykilan agama dan undang-undang syariah untuk dimanfaatkan bersama.Setiap rencana yang tersiar dalam laman ini adalah pandangan peribadi daripada penulis blog dan tidak mewakili pendapat atau pendirian mana-mana pihak melainkan dinyatakan sebaliknya oleh penulis.
DECLARE... LA ILAHA ILLA ALLAH MUHAMMAD RASULULLAH

Translate this blog

English French German Spain Italian DutchRussian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified
Widget by Daus