Tuesday, June 30, 2009

Diari Kehidupanku: Tiada Universiti Sebaik MAIS


LANGKAH PERTAMA KE MAIS


Bermula dengan segulung ijazah dan segulung diploma yang mentah, aku melangkahkan kakiku ke gerbang universiti MAIS. Semua itu berlaku 5 tahun yang lalu. Setelah meninggalkan Universiti Islam Antarabangsa Malaysia, aku belum pernah menjumpai universiti kehidupan sebaik MAIS. Di universiti ini aku diberikan ilmu teori dan amali. Daripada seorang bekas guru agama yang hanya tahu membaca kitab, MAIS memberikan aku ijazah kepeguaman syarie yang tak pernah diimpikan bagi seorang lulusan ilmu wahyu sepertiku.

Aku sendiri tidak menyangka, rezeki dan peluang seperti turun dari langit. Aku ketepikan ijazahku, demi selangit harapan untuk menimba ilmu baru di universiti kehidupan ini. Peluang itu datang betul-betul di saat aku mula mengasah bakat keguruanku. Buku yang sedang kukarang untuk anak didikku terbengkalai dan akhirnya hilang dari genggaman.

MATRIKULASI DI JAIS


Sebelum layak ke universiti MAIS ini, aku telah dimatrikulasikan terlebih dahulu di kolej JAIS. Di situ aku mula mengenali erti undang-undang dan syariah pada amalinya. Aku mula berjinak-jinak dengan undang-undang keluarga Islam. Aku mula menajamkan pena penulisanku serta lidah penghujahanku. Lebih 3 tahun bergelumang dengan permasalahan masyarakat dalam isu keluarga dan rumahtangga, sekali sekala terjun dalam isu akidah dan muallaf, akhirnya aku dilayakkan untuk menduduki kerusi universiti ini. Kerusi yang pernah aku pohon daripada sebuah Jabatan Persekutuan tetapi hanya layak menduduki calon simpanan.

KERUSI KEPEGUAMANKU


Memang aku mengimpikan kerusi ini untuk membuktikan nilai segulung ijazah yang pernah kusembunyikan. Betapa untuk memiliki kerusi ini aku telah menolak kerusi lain yang setanding dengannya. Kini hampir 2 tahun kerusi ini aku duduki, Alhamdulillah ia telah jauh membawaku ke persada Negara. Aku sendiri tidak menyangka peluang diberikan lagi untuk aku mengenali erti kehidupan. Tetapi kerusi ini adakalanya membuatkan aku lupa pada perjuangan yang lebih payah dan perit tetapi penuh bermakna. Akhirnya aku berkata bahawa ini hanyalah sebuah kerusi selesa yang harus aku tinggalkan. Ini adalah kerusi yang mungkin akan menyebabkan aku dihisab sebegitu dahsyat di mahsyar kelak.

MENCARI PhD KEHIDUPAN


Terima kasih MAIS. Kau memang sebuah universiti terhebat dalam kehidupanku. Terasa bagaikan engkau telah mengurniakanku segulung sarjana. Aku menerimanya dengan seribu kesyukuran. Namun aku masih perlu mencari universiti yang lain untuk PhD kehidupanku. Universiti yang baru itu akan cuba kubina sendiri dengan keringatku bertiangkan ilmu yang kau bekalkan.

NOSTALGIA DI TAMAN ILMU

Di saat ini, teringat aku kata-kata seorang rakan sepengajianku 9 tahun yang lalu, ketika aku menimba ilmu Diploma Undang-Undang dan Pentadbiran Kehakiman Islam. Beliau ketika itu seorang hakim syarie dan kini menjadi peguam syarie BBG. Katanya ketika meraikan majlis perpisahan angkatan DAIJ 2000/2001 “Di manakah kita akan berada10 tahun dari sekarang”? Mengingati kembali kata-kata itu, aku mula mengira bahawa tempoh 10 tahun itu hampir tamat. Namun aku tetap bersyukur dengan apa yang aku ada dan di mana aku berada sekarang.

Perkahwinanku ketika di bangku universiti dulu, kini menobatkan aku sebagai seorang bapa yang bakal menyambut kelahiran anak keenam pada Ramadhan ini (Insya-Allah). Mengikut perkiraanku cahaya mata keenam ini adalah mercu permulaan kepada PhD kehidupan yang sedang aku jejaki, memulakan dekad baru dalam rumahtangga dan kerjaya. Semuanya demi masa hadapan yang masih jauh.

LANGKAH TERAKHIR SEBAGAI PENJAWAT AWAM


Aku harus tabah meneruskan keputusan ini. Memang sukar membuat keputusan ini hinggakan dua mesin pencetak ku tidak mampu mencetak surat yang hanya setebal 2 halaman. Aku tergamam memikirkan mengapakah mesin yang tidak bernyawa ini menghalang keputusanku.

Akhirnya aku menadah tangan memohon restu daripada Yang Maha Mengetahui. Dialah yang membenarkan semua ini terjadi. Aku harus pergi, tetapi bukan menjauh diri. Aku hanya melucutkan seragam penjawat awamku, tetapi aku tetap menyarungkan jubah kepeguamanku untuk melalui perjuangan berliku. Perjuangan yang sama. Dulu, kini dan selamanya...

2 comments:

  1. Salam ustaz,

    This story is somewhat sad but true..

    ReplyDelete
  2. Salam Sdr.Juraish.
    Syabas, sesungguhnya anda kena bersyukur dan bersyukur serta terus bersyukur atas kejayaan yang telah dikurniakan Allah.
    Semoga berjaya dan terus berjaya.

    ReplyDelete

JAWATAN KOSONG FIRMA GUAMAN SYARIE Mei 2012 (DITUTUP 26 SEPT 2012)

Adalah dipelawa kepada individu yang berkelayakan dan berminat untuk membina kerjaya dalam bidang SYARIAH untuk menjadi Associate / Partner di Firma ini, sepertimana berikut:


1) Peguam Syarie (Partner)

-Memiliki sijil amalan Peguam Syarie di Negeri Selangor dan lain-lain Negeri di Malaysia.

- Pengalaman tidak diperlukan. Namun keutamaan diberikan kepada individu yang mempunyai sekurang-kurangnya 2 tahun pengalaman beramal sebagai Peguam Syarie sama ada di sektor awam atau swasta.



2) Perunding Muamalat (Partner)

- Memiliki Ijazah dalam bidang Syariah atau setaraf dan Diploma/Sijil Perancang Harta/Kewangan Islam atau kelulusan ikhtisas yang setaraf.

- Pengalaman tidak diperlukan. Namun keutamaan diberi kepada individu yang berpengalaman dan berkemahiran dalam mengembangkan produk hibah, wasiat, amanah dan sebagainya.



3) Pembantu Peguam

-mempunyai kelulusan diploma, pengalaman dan pengetahuan yang relevan dengan bidang guaman syarie.

- gaji ditawarkan mengikut permintaan dan kebolehan




4) Pelatih dalam kamar/ Pelajar amali/praktical/latihan industri

-tertakluk kepada kekosongan dan keperluan semasa.


- CARA memohon: hantarkan resume lengkap ke email juraish@yahoo.com. Calon yang layak akan disenarai pendek dan dipanggil temuduga.








WADAH PERBINCANGAN ISU PERUNDANGAN SYARIAH, SOAL JAWAB AGAMA, KULIAH TAFAQQUH. Kepada semua pengunjung. Semoga blog ini dapat dijadikan wadah perkongsian ilmu dan maklumat. Anda dipelawa mengemukakan pandangan@kemusykilan agama dan undang-undang syariah untuk dimanfaatkan bersama.Setiap rencana yang tersiar dalam laman ini adalah pandangan peribadi daripada penulis blog dan tidak mewakili pendapat atau pendirian mana-mana pihak melainkan dinyatakan sebaliknya oleh penulis.
DECLARE... LA ILAHA ILLA ALLAH MUHAMMAD RASULULLAH

Translate this blog

English French German Spain Italian DutchRussian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified
Widget by Daus