Sunday, June 6, 2010

Wang Syubhah: Dividen ASB RM35,000 Diserah Kepada Baitulmal Untuk Manfaat Semua


Kali ini saya ingin kongsikan apa yang dilakukan oleh salah seorang anak guam saya untuk membersihkan sumber pendapatannya daripada unsur syubhah. Beliau telah mengambil keputusan untuk menyerahkan RM35,000.00 daripada pendapatan ASB beliau kepada 4 buah baitulmal. Berikut adalah surat iringan yang dikirimkan kepada baitulmal (dengan ubahsuai yang perlu bagi merahsiakan identiti anak guam tersebut):


Kepada: 25 Mei 2010

Senarai Edaran

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Dato’/Tuan/Puan,

PENYERAHAN WANG SYUBHAH HASIL DARI DIVIDEN/ PENDAPATAN/ BONUS ASB KEPADA BAITULMAL OLEH xxx

Dengan segala hormatnya perkara di atas adalah dirujuk di mana kami mewakili penama di atas.

Bersama-sama ini diserahkan cek dengan jumlah yang dinyatakan bagi tujuan untuk membersihkan hasil pendapatan anakguam kami dalam simpanan Amanah Saham Bumiputera (ASB) beliau. Anakguam kami telah mengambil keputusan untuk membersihkan lebih kurang 50% daripada pendapatan ASB beliau yang keseluruhannya berjumlah RM35,000.00.

Wang tersebut dipohon supaya dimasukkan ke dalam Baitulmal negeri yang berkenaan untuk kegunaan yang diharuskan. Berikut adalah kadar pengagihan yang diputuskan oleh anakguam kami:

No. Cek

Penerima

Jumlah (RM)

CIMB 445385

MAJLIS AGAMA ISLAM DAN ADAT MELAYU PERAK

10,000.00

CIMB 445386

MAJLIS AGAMA ISLAM SELANGOR

10,000.00

CIMB 445388

MAJLIS AGAMA ISLAM WILAYAH PERSEKUTUAN

8,000.00

CIMB 445390

MAJLIS AGAMA ISLAM NEGERI SEMBILAN

7,000.00

JUMLAH KESELURUHAN (RM)

35,000.00

Diharapkan dengan penyerahan ini, baki pendapatan ASB yang diterima oleh anakguam kami akan dapat dibersihkan daripada segala unsur syubhah dan keraguan serta mendapat keredaan dan keberkatan daripada Allah Taala di dunia dan Akhirat.

Anakguam kami juga berharap agar tindakan beliau ini dapat dirahsiakan melainkan atas kepentingan awam dan tujuan-tujuan lain yang diharuskan.

Segala kerjasama daripada pihak Dato’/ Tuan/ Puan diucapkan ribuan terima kasih. Kepada Allah jua tempat kita dikembalikan.

Sekian, والسلام.

Yang suci hati,

JURAISH SYARIAH ASSOCIATES

3 comments:

  1. Majlis Fatwa Kebangsaan dah keluar fatwa ASB tu harus, mcm mana ada keraguan lagi?

    Maaf, panjang skt komen ni, ini beritanya (http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2008&dt=0204&pub=Utusan_Malaysia&sec=Dalam_Negeri&pg=dn_01.htm)

    Labur ASB, ASN harus – Majlis Fatwa Kebangsaan
    KUALA TERENGGANU 3 Feb. – Majlis Fatwa Kebangsaan memutuskan pelaburan dalam Amanah Saham Nasional (ASN) dan Amanah Saham Bumiputera (ASB) serta penerimaan dividen dengan bonus pelaburan itu diharuskan dari segi hukum syarak.

    Pengerusinya, Prof. Datuk Dr. Abdul Shukor Husin berkata, pihaknya mendapati pelaburan berkenaan dibenarkan dalam Islam selepas meneliti dan mempertimbangkan maslahatnya (faedah).

    Katanya, ia turut meliputi dividen atau bonus yang diberikan kepada mereka yang melabur dalam ASB dan ASN.

    ‘‘Masyarakat Islam kini tidak perlu ragu-ragu lagi dengan status pelaburan dalam ASB dan ASN serta dividen yang mereka terima hasil daripada pelaburan ini,” katanya.

    Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas mempengerusikan Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan bagi Hal Ehwal Agama Islam Malaysia Kali ke-80 di sini hari ini.

    Muzakarah yang berlangsung selama tiga hari dan berakhir hari ini turut dihadiri Setiausaha majlis itu, Datuk Wan Mohamad Sheikh Abdul Aziz dan 14 mufti dari seluruh negara.

    Abdul Shukor berkata, muzakarah itu juga memutuskan pembangunan ke atas tanah wakaf am dan khas diharuskan jika ia mengekalkan niat asal pewakaf.

    ‘‘Pembangunan tanah wakaf khususnya, masjid dengan tambahan projek pembangunan serta beberapa penambahbaikan dibolehkan tetapi ia hendaklah berdasarkan keperluan yang ditentukan oleh wali amri iaitu majlis agama atau kerajaan negeri terbabit,” katanya.

    Dalam pada itu, beliau memberitahu, muzakarah itu turut memutuskan pemakaian lambang agama lain oleh masyarakat Islam adalah dilarang.

    ‘‘Umat Islam dilarang memakai atau menggunakan lambang-lambang agama lain jika ia dinyatakan atau tertera dengan jelas,” katanya.

    ReplyDelete
  2. Salam "Islam Evil?". Tepuk dada tanya iman. penjelasannya ada. Boleh rujuk laman web ust zaharuddin untuk info tambahan.

    ReplyDelete

JAWATAN KOSONG FIRMA GUAMAN SYARIE Mei 2012 (DITUTUP 26 SEPT 2012)

Adalah dipelawa kepada individu yang berkelayakan dan berminat untuk membina kerjaya dalam bidang SYARIAH untuk menjadi Associate / Partner di Firma ini, sepertimana berikut:


1) Peguam Syarie (Partner)

-Memiliki sijil amalan Peguam Syarie di Negeri Selangor dan lain-lain Negeri di Malaysia.

- Pengalaman tidak diperlukan. Namun keutamaan diberikan kepada individu yang mempunyai sekurang-kurangnya 2 tahun pengalaman beramal sebagai Peguam Syarie sama ada di sektor awam atau swasta.



2) Perunding Muamalat (Partner)

- Memiliki Ijazah dalam bidang Syariah atau setaraf dan Diploma/Sijil Perancang Harta/Kewangan Islam atau kelulusan ikhtisas yang setaraf.

- Pengalaman tidak diperlukan. Namun keutamaan diberi kepada individu yang berpengalaman dan berkemahiran dalam mengembangkan produk hibah, wasiat, amanah dan sebagainya.



3) Pembantu Peguam

-mempunyai kelulusan diploma, pengalaman dan pengetahuan yang relevan dengan bidang guaman syarie.

- gaji ditawarkan mengikut permintaan dan kebolehan




4) Pelatih dalam kamar/ Pelajar amali/praktical/latihan industri

-tertakluk kepada kekosongan dan keperluan semasa.


- CARA memohon: hantarkan resume lengkap ke email juraish@yahoo.com. Calon yang layak akan disenarai pendek dan dipanggil temuduga.








WADAH PERBINCANGAN ISU PERUNDANGAN SYARIAH, SOAL JAWAB AGAMA, KULIAH TAFAQQUH. Kepada semua pengunjung. Semoga blog ini dapat dijadikan wadah perkongsian ilmu dan maklumat. Anda dipelawa mengemukakan pandangan@kemusykilan agama dan undang-undang syariah untuk dimanfaatkan bersama.Setiap rencana yang tersiar dalam laman ini adalah pandangan peribadi daripada penulis blog dan tidak mewakili pendapat atau pendirian mana-mana pihak melainkan dinyatakan sebaliknya oleh penulis.
DECLARE... LA ILAHA ILLA ALLAH MUHAMMAD RASULULLAH

Translate this blog

English French German Spain Italian DutchRussian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified
Widget by Daus