وأركانه كما في المجموع ثلاثة وهي في الحقيقة ستة عاقد وهو بائع ومشتر ومعقود عليه وهو ثمن ومثمن وصيغة وهي إيجاب وقبول وكان الأولى للمصنف أن يقدم الكلام على العاقد ثم المعقود عليه ثم الصيغة لكنه بدأ بها كما قال الشارح لأنها أهم للخلاف فيها وأولى من ذلك أن يقال لأن العاقد والمعقود عليه لا يتحقق إلا بها وعبر عنها بالشرط خلاف تعبيره في المجموع كالغزالي بأركان البيع والتعبير بالركن أولى نعم قد يراد بالشرط ما لا بد منه بالركن
Terjemahan dan Syarahan:
Al-Syarbini menukilkan bahawa rukun jualbeli seperti yang tercatat dalam kitab al-Majmu’ (an-Nawawi) ada tiga perkara. Sungguhpun demikian al-Syarbini menegaskan pada hakikatnya rukun jualbeli itu ada enam, iaitu:
1- Orang yang berakad, terdiri daripada penjual dan pembeli.
2- Barang yang diakadkan, terdiri daripada mata wang yang menjadi pengukur harga dan barang jualan yang berharga.
3- Sighah, iaitu ijab dan qabul
Kata al-Syarbini: Adalah lebih baik bagi pengarang kitab al-Minhaj (al-Nawawi) mendahulukan perbahasan tentang orang yang berakad sebagai rukun pertama, kemudian barang yang diakadkan sebagai rukun kedua kemudian barulah sighah. Akan tetapi beliau (al-Nawawi) telah memulakan perbahasan dengan sighah sebagai rukun pertama, seperti mana yang dikatakan oleh pensyarah kitab (Jalaluddin al-Mahalli) atas alasan ia lebih penting disebabkan wujudnya khilaf pada rukun itu. Kata al-Syarbini: Dan yang lebih elok daripada itu jika ia mengatakan kerana orang yang berakad dan barang yang diakad tidak akan terjalin melainkan dengan wujudnya sighah (akad).
Kata al-Syarbini lagi: Dan (dalam kitab al-Minhaj ini) al-Nawawi memakai istilah ‘syarat jual beli’ berbeza daripada istilah yang digunakan olehnya dalam kitab al-Majmuk, sama seperti al-Ghazali (dalam kitab al-Wajiz) yang menggunakan istilah ‘rukun jualbeli’.
Al-Syarbini mengatakan: dan menggunakan istilah ‘rukun’ adalah lebih utama. Akan tetapi diterima juga pengunaan istilah ‘syarat’ kerana kadang-kala apa yang dimaksudkan dengan syarat ialah sesuatu yang mesti ada pada rukun.
No comments:
Post a Comment