4.8- Hukum Menjenamakan Produk Qard Hasan Baitulmal
Selari dengan perkembangan era globalisasi, keperluan menjenamakan produk-produk muamalat Islam memang tidak dapat dinafikan. Institusi perbankan Islam telah lama memanfaatkan budaya penjenamaan produk untuk memudahkan pemasaran produk perbankan mereka. Justeru baitulmal juga haruslah menggunakan kaedah yang sama untuk memasarkan produk qard hasan ini kepada pasaran dan orang awam. Walau apapun, penjenamaan produk qard hasan ini mestilah menepati piawaian patuh-Syariah dengan mendapat pandangan fatwa terlebih dahulu. Berikut dicadangkan beberapa jenama produk qard hasan yang diklasifikasikan berdasarkan kepada tempoh qard dan jumlah qard untuk pertimbang telitian selanjutnya.
JENAMA PRODUK BERORIENTASIKAN TEMPOH SUMBANGAN QARD HASANMenurut Sayyid Sabiq, jumhur ulama’ berpendapat tidak harus mensyaratkan tempoh dalam sesuatu qard kerana ia adalah tabarru’ sukarela semata-mata. Justeru orang yang memberi qard berhak menuntut kembali qard tersebut pada bila-bila masa, walaupun tempoh qard telah ditetapkan. Namun Imam Malik berpendapat, harus mensyaratkan tempoh qard dan ia menjadi syarat lazim. Jika qard itu telah ditetapkan tempoh tertentu, maka hendaklah diikuti tempoh tersebut dan pemberi qard tidak berhak lagi menuntutnya semula sebelum sampai tempoh yang ditetapkan. Pendapat ini berdalilkan firman Allah dalam surah al-Baqarah ayat 282: “apabila kamu berhutang sehingga tempoh tertentu maka hendaklah kamu menulisnya…” dan hadith riwayat Abu Daud, Ahmad, al-Tirmizi dan al-Daruqatni: “Orang Islam itu terikat dengan syarat yang mereka buat”.
Dalam hal memberi tempoh kepada qard, Al-Syarbini menyebutkan dalam Mughni al-Muhtaj ketika membahaskan syarat harta yang dipinjam:
فَاَلَّذِي يَظْهَرُ فِيهِ أَنَّ الْعَارِيَّةَ إنْ كَانَتْ مُطْلَقَةً أَوْ مُؤَقَّتَةً بِزَمَنٍ يُمْكِنُ الِانْتِفَاعُ بِهِ فِيهِ صَحَّتْ وَإِلَّا فَلَا ، وَلَمْ أَرَ مَنْ تَعَرَّضَ لِذَلِكَ .
“Pendapat yang zahir dalam masalah ini, sekiranya pinjaman qard itu dibuat secara mutlaq (tanpa bertempoh) atau dalam waktu sementara (yakni bertempoh) selagi mana harta yang dipinjamkan itu boleh dimanfaatkan padanya, maka sah qard itu. Jika ia tidak dapat dimanfaatkan, maka tidak sah. Aku tidak mengetahui ada pandangan lain yang membantah perkara ini”.
Daripada pandangan al-Syarbini di atas dapatlah difahami bahawa menetapkan tempoh qard hasan bukanlah suatu yang ditegah asalkan manfaat qard itu dapat diperolehi sepanjang tempoh qard yang ditetapkan. Ini selari dengan matlamat asal qard untuk membantu pihak yang memerlukannya. Justeru apabila harus menetapkan tempoh qard, maka harus jugalah kita mempelbagaikan tempoh itu sama ada berjangka pendek, sederhana atau jangka panjang. Dari sinilah timbulnya asas untuk meletakkan jenama produk qard hasan berdasarkan kepada tempohnya.
Daripada pandangan al-Syarbini di atas dapatlah difahami bahawa menetapkan tempoh qard hasan bukanlah suatu yang ditegah asalkan manfaat qard itu dapat diperolehi sepanjang tempoh qard yang ditetapkan. Ini selari dengan matlamat asal qard untuk membantu pihak yang memerlukannya. Justeru apabila harus menetapkan tempoh qard, maka harus jugalah kita mempelbagaikan tempoh itu sama ada berjangka pendek, sederhana atau jangka panjang. Dari sinilah timbulnya asas untuk meletakkan jenama produk qard hasan berdasarkan kepada tempohnya.
No comments:
Post a Comment