Monday, December 28, 2009

WASIAT untuk anak ANGKAT, HIBAH untuk anak ABAH



Pendek sahaja tajuk entri kali ini, tapi pengertiannya amat mendalam dan tidak boleh dipandang sebelah mata. 'Wasiat' dan 'hibah' adalah antara beberapa bentuk transaksi kehartaan yang begitu popular dan diiktiraf dalam hukum Syarak. Namun begitu segelintir pengamal wasiat dan hibah adakalanya sering tersalah haluan dalam memilih dan melaksanakan prinsip atau produk yang sesuai dipakai. Akhirnya ini menyebabkan kesan negatif terhadap institusi wasiat dan hibah dan mengakibatkan ia dipandang sebagai tidak praktikal dan tidak dapat memenuhi keperluan semasa.

Antara kesilapan yang sering dilakukan dalam bermuamalat dengan produk wasiat dan hibah adalah seperti berikut:

1) Wasiat dibuat untuk ahli waris sendiri seperti anak dll, dengan kadar yang melebihi bahagian faraid. Walaupun ia harus dilakukan tetapi ia memerlukan persetujuan waris-waris yang lain dan persetujuan yang diterima pakai adalah persetujuan selepas kematian pewasiat, bukan semasa pewasiat masih hidup. Ini akan mengundang masalah kerana kebiasaannya waris akan mengubah fikiran selepas pewasiat meninggal dunia. Akhirnya wasiat hanya tertulis di atas kertas dan fi yang dibayar kepada pengamal wasiat terbuang begitu sahaja (tidak berbaloi) kerana wasiat itu sendiri tidak dapat dilaksanakan.

TINDAKAN PEMBETULAN: Sedang difikirkan supaya wasiat yang dibuat akan terlaksana 100% selepas kematian pewasiat, tanpa sebarang pindaan, pembatalan, penolakan atau pengubahsuaian. Kecualilah jika penerima wasiat enggan menerima wasiat. Tapi jalan lain sedang difikirkan supaya wasiat tersebut boleh diserah kepada penerima wasiat kedua atau ketiga, jika penerima wasiat pertama menolaknya.


2) Hibah dibuat kepada anak sendiri melalui perantaraan pemegang amanah bagi mengelakkan anak bertindak mengingkirkan si ayah setelah hibah diterima. Ini juga adakalanya menimbulkan masalah apabila pemegang amanah sendiri yang pecah amanah dan tidak menyerahkannya kepada penerima hibah pada masa yang sepatutnya. Akhirnya jadilah bak kata pepatah "terlepas dari mulut harimau, masuk mulut buaya".

TINDAKAN PEMBETULAN: Hibah dari seorang bapa perlu dibuat terus kepada anak (yang cukup umur) sebagai penerima hibah dengan beberapa syarat antaranya, transaksi itu perlu didokumenkan sebagai hibah, harta hibah hendaklah dapat dikawal oleh bapa melalui kaedah konvensional seperti kaveat atau kaedah syarak seperti injuksi Mahkamah Syariah, bagi mengelakkan ia dilupuskan sesuka hati oleh si anak. Jika si anak berani-berani menyingkirkan ayahnya setelah menerima harta hibah, maka ayah berhak membuat tindakan pembatalan hibah dan harta tersebut boleh dipindahmilik semula kepada si ayah menerusi saluran undang-undang. Manakala bagi penerima hibah yang tediri daripada anak bawah umur pula, perantaraan wasi harta atau pemegang amanah tidak dapat dielakkan. Namun proses perlantikan wasi tersebut wajar juga dibuat secara kehakiman bagi memastikan kepentingan penerima hibah tidak termudarat.

Itulah sedikit sebanyak apa yang dapat dikongsikan pada kali ini. Dalam entri ini saya menyeru marilah sama-sama kita menjadikan instrumen wasiat dan hibah sebagai satu produk muamalat yang praktikal bukan sahaja untuk orang Islam, bahkan juga kepada orang bukan Islam. Ini bukan perkara baru dalam dunia muamalat yang berasaskan Syariah.

1 comment:

  1. salam..sy sebenarnya nk mntk kebenaran tuan sy nk ambil artikel y tuan tulis ni sebagai bahan rujukan sy untuk menyempurnakan tesis sy..saya harap tuan dapat mengizinkan n sy harap tuan dapat menulis artikel tentang isu anak angkat dan harta pusaka..sekian..wassalam

    ReplyDelete

JAWATAN KOSONG FIRMA GUAMAN SYARIE Mei 2012 (DITUTUP 26 SEPT 2012)

Adalah dipelawa kepada individu yang berkelayakan dan berminat untuk membina kerjaya dalam bidang SYARIAH untuk menjadi Associate / Partner di Firma ini, sepertimana berikut:


1) Peguam Syarie (Partner)

-Memiliki sijil amalan Peguam Syarie di Negeri Selangor dan lain-lain Negeri di Malaysia.

- Pengalaman tidak diperlukan. Namun keutamaan diberikan kepada individu yang mempunyai sekurang-kurangnya 2 tahun pengalaman beramal sebagai Peguam Syarie sama ada di sektor awam atau swasta.



2) Perunding Muamalat (Partner)

- Memiliki Ijazah dalam bidang Syariah atau setaraf dan Diploma/Sijil Perancang Harta/Kewangan Islam atau kelulusan ikhtisas yang setaraf.

- Pengalaman tidak diperlukan. Namun keutamaan diberi kepada individu yang berpengalaman dan berkemahiran dalam mengembangkan produk hibah, wasiat, amanah dan sebagainya.



3) Pembantu Peguam

-mempunyai kelulusan diploma, pengalaman dan pengetahuan yang relevan dengan bidang guaman syarie.

- gaji ditawarkan mengikut permintaan dan kebolehan




4) Pelatih dalam kamar/ Pelajar amali/praktical/latihan industri

-tertakluk kepada kekosongan dan keperluan semasa.


- CARA memohon: hantarkan resume lengkap ke email juraish@yahoo.com. Calon yang layak akan disenarai pendek dan dipanggil temuduga.








WADAH PERBINCANGAN ISU PERUNDANGAN SYARIAH, SOAL JAWAB AGAMA, KULIAH TAFAQQUH. Kepada semua pengunjung. Semoga blog ini dapat dijadikan wadah perkongsian ilmu dan maklumat. Anda dipelawa mengemukakan pandangan@kemusykilan agama dan undang-undang syariah untuk dimanfaatkan bersama.Setiap rencana yang tersiar dalam laman ini adalah pandangan peribadi daripada penulis blog dan tidak mewakili pendapat atau pendirian mana-mana pihak melainkan dinyatakan sebaliknya oleh penulis.
DECLARE... LA ILAHA ILLA ALLAH MUHAMMAD RASULULLAH

Translate this blog

English French German Spain Italian DutchRussian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified
Widget by Daus