Saturday, January 31, 2009

Tak Jadi Kahwin Kerana Wajah Seiras, Bimbang Berlaku ZIHAR

Persoalan Mengenai Zihar Yang Merungsingkan (Dari Seorang Pembaca)

Assalamualaikum,

Pertama sekali sy ingin mengucapkan jutaan terima kasih kerana buku yg saudara hasilkan memberikan sy jawapan yg selama ini mengelirukan sy.Walaupon sy belum mendirikan rumah tangga,namun sy yakin buku ini sesuai utk org seperti sy.Namun jika saudara tidak keberatan,sy ingin mohon jasa baik saudara utk memeberikan sedikit pendapat atau nasihat yg ptt sy berikan buat teman lelaki sy.Sy harap sngt dengan ilmu yg saudara ada,sudi sekiranya saudara memberi nasihat dan pedoman buat kami berdua.

Sebenarnya sy dpt tahu ttg buku saudara dr slh seorang forumer di forum halaqah .Forumer itu mencadangkan agar sy dan teman sy membaca buku itu .Ini kerana tmn lelaki sy menghadapai masalah dimana dia berasa serba salah utk meneruskan hubungan kami bilaman wajah sy seriras wajah arwah akaknya.Perangai sy pon mengingatkan dia kpd arwah kakaknya.Perkara ini berlanjutan selama hampir 2 thn lebih.Namun dia terpaksa memutuskan perhubungan kami dek krn perkara ini.Dia cuba tepis tp akhirnya tidak mampu membuang perasaan itu .Dia bimbang akan berlaku zihar bila kami berkahwin kelak.Dia berterusan rasa serba salah utk meneruskan perhubungan ini.Sudah sy rujuk pd ustaz dan juga mufti namun rasa bersalah itu ttp tidak hilang.Sy redha dgn keputusan nya utk memutuskan perhubungan kami.Cuma nya saya risau jika perkara ini berlanjutan dan sy ingin sngt memberi tahu dia yg apa yg dia alami sekarang ini bukan lagi berkaitan dgn zihar.Cuma sy tidak tahu bagaimana utkmemberitahunya.Sy berharap sngt kiranya sudilah saudara menjelaskan kapada tmn sy itu ttg masalah yg dihadapi.Saya akan menigirimkan buku ini kepada dia nnt dan email yg sy terima dr saudara nnt akan saya sisipkan dalam buku tersebut.Maaf kerana dgn ilmu yg tidak seberapa dr sy,sy tidak boleh menjelaskan kepada tmn sy ttg masalah nya.Harap sngt dpt bantuan dr saudara.Moga dia tidak lagi membayangkan wajah arwah kakaknya apabila berjumpa dgn sy nnt.Jasa baik saudara amat lah sy hargai.sekian wassalam..
--
Penjelasan Kepada Pembaca Melalui Email
--
Waalaikumus Salam,

Saudari dan saudara yang dirahmati Allah.

Islam disyariatkan dengan membawa 1001 rahmat dan kemudahan kepada umatnya. Kedatangan Islam menghapuskan segala kepayahan, kezaliman, kejahilan dan kemunduran. Kejahilan Arab Jahiliyyah yang selama ini mengamalkan zihar untuk menceraikan isteri mereka juga telah terpadam dengan kedatangan Islam. Islam memberi nafas baru bukan sahaja kepada suami yang menziharkan isteri malah juga kepada isteri yang diziharkan.

Antara Rahmat yang dibawa oleh Islam ialah suami yang melakukan zihar diberi peluang untuk menghapuskan dosanya dengan kifarat. Kifarat zihar yang ditetapkan oleh Allah bukanlah perkara yang terlalu sukar untuk dilakukan. Allah tidak mewajibkan kifarah dengan mendaki 7 gunung atau merenangi 7 lautan. Kifarah yang diwajibkan hanya melepaskan hamba (jika ada), berpuasa (jika mampu) atau memberi makan kepada orang miskin. Semua itu pula ditetapkan dengan memberi pilihan kepada suami mengikut tahap kemampuannya.

Rahmat kepada pihak isteri yang dizihar pula ialah dia tidak lagi tergantung tanpa tali selama-lamanya. Dia hanya perlu menungggu selama tempoh 4 bulan untuk memberi peluang kepada suami membayar kifarat, dan dia juga boleh menunggu lebih lama dari itu mengikut tahap kesabarannya. Jika dia tidak mampu lagi bersabar dia diberi hak untuk memutuskan tali perkahwinan demi menyelamatkannya daripada kezaliman dan penindasan suami yang berzihar.

Meskipun begitu hukum dan kesan zihar yang ditetapkan oleh Islam, namun kita seharusnya tidak cepat berasa cemas. Islam telah menetapkan syarat yang ketat bagi memastikan zihar itu tidak berlaku dengan semudah-mudahnya. Perbuatan menyamakan isteri dengan mahram semata-mata tidaklah boleh dikatakan sebagai zihar melainkan jika kesemua rukun dan syarat zihar dipenuhi.

Antara yang penting untuk mengelakkan kekeliruan, perbuatan menyamakan muka isteri dengan muka mahram suami, jika tidak mengandungi niat menghina, menceraikan atau mengharamkan persetubuhan dengannya, bukanlah perbuatan zihar. Jika penyamaan itu dibuat tanpa sebarang niat pun, ia masih tidak dapat dikatakan zihar secara qat'i dan pasti. Dalam menyamakan muka isteri seperti muka mahram, zihar hanya berlaku jika penyamaan itu dibuat dengan niat membenci isteri, mengharamkan persetubuhan dengannya atau menceraikannya. Bukankah ini amat sukar dan mustahil berlaku kerana biasanya suami hanya menyamakan muka isteri dengan muka mahramnya untuk menunjukkan kekaguman, pujian atau kemuliaan. Perbuatan sedemikian yang mengandungi unsur kemuliaan bukanlah zihar menurut pandangan mazhab Syafii. Begitu juga menyamakan perangai isteri dengan perangai mahram bukanlah zihar kerana perangai bukanlah anggota zahir yang boleh diqiyaskan dengan anggota zihar.

Kesimpulannya, memiliki bakal isteri yang mempunyai muka yang sama dengan mahram bukanlah satu risiko atau penghalang untuk menjalinkan ikatan pernikahan lantaran bimbang terjadinya zihar. Kebimbangan terjadinya zihar dalam situasi sedemikian hanyalah sangkaan dan cetusan hati yang tidak berasas. Jika penyamaan tersebut hanya terlintas di dalam hati, ia tidak akan menjadi zihar. Malah jika penyamaan tersebut dilafazkan dengan lidah sekalipun, ia tidak mencetuskan zihar (selagi hati tidak berniat zihar). Kalau memang muka isteri menyerupai muka mahram, apa salahnya fakta itu dilafazkan. Lafazkanlah sepuas-puasnya supaya kegusaran akan hilang. Ia bukan zihar kerana ia bukan satu penipuan atau penghinaan. Berbeza dengan lafaz zihar yang secara terang-terangan merupakan satu penipuan dan penghinaan.

Semoga Allah menyatukan kalian dalam ikatan iman dan taqwa. Amin.

2 comments:

  1. Jawapannya jelas dan meyakinkan.

    wassalam

    ReplyDelete
  2. Terima kasih atas respon. Masalah zihar ni jarang diadukan ke pihak berkuasa. Jadi kalau ada berlaku pun kita tak tahu. Sebab itu kita perlu mencungkil kes-kes yang tersembunyi ke muka pengadilan.

    ReplyDelete

JAWATAN KOSONG FIRMA GUAMAN SYARIE Mei 2012 (DITUTUP 26 SEPT 2012)

Adalah dipelawa kepada individu yang berkelayakan dan berminat untuk membina kerjaya dalam bidang SYARIAH untuk menjadi Associate / Partner di Firma ini, sepertimana berikut:


1) Peguam Syarie (Partner)

-Memiliki sijil amalan Peguam Syarie di Negeri Selangor dan lain-lain Negeri di Malaysia.

- Pengalaman tidak diperlukan. Namun keutamaan diberikan kepada individu yang mempunyai sekurang-kurangnya 2 tahun pengalaman beramal sebagai Peguam Syarie sama ada di sektor awam atau swasta.



2) Perunding Muamalat (Partner)

- Memiliki Ijazah dalam bidang Syariah atau setaraf dan Diploma/Sijil Perancang Harta/Kewangan Islam atau kelulusan ikhtisas yang setaraf.

- Pengalaman tidak diperlukan. Namun keutamaan diberi kepada individu yang berpengalaman dan berkemahiran dalam mengembangkan produk hibah, wasiat, amanah dan sebagainya.



3) Pembantu Peguam

-mempunyai kelulusan diploma, pengalaman dan pengetahuan yang relevan dengan bidang guaman syarie.

- gaji ditawarkan mengikut permintaan dan kebolehan




4) Pelatih dalam kamar/ Pelajar amali/praktical/latihan industri

-tertakluk kepada kekosongan dan keperluan semasa.


- CARA memohon: hantarkan resume lengkap ke email juraish@yahoo.com. Calon yang layak akan disenarai pendek dan dipanggil temuduga.








WADAH PERBINCANGAN ISU PERUNDANGAN SYARIAH, SOAL JAWAB AGAMA, KULIAH TAFAQQUH. Kepada semua pengunjung. Semoga blog ini dapat dijadikan wadah perkongsian ilmu dan maklumat. Anda dipelawa mengemukakan pandangan@kemusykilan agama dan undang-undang syariah untuk dimanfaatkan bersama.Setiap rencana yang tersiar dalam laman ini adalah pandangan peribadi daripada penulis blog dan tidak mewakili pendapat atau pendirian mana-mana pihak melainkan dinyatakan sebaliknya oleh penulis.
DECLARE... LA ILAHA ILLA ALLAH MUHAMMAD RASULULLAH

Translate this blog

English French German Spain Italian DutchRussian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified
Widget by Daus