Tuesday, November 17, 2009

Hukum Menyumbang Qard Hasan Kepada Baitulmal: Siri 3


4.3- Hukum Menyumbang Qard Hasan Kepada Baitulmal

Tidak syak lagi, perbuatan menyumbang secara qard hasan dengan niat ikhlas tanpa mengharapkan faedah duniawi adalah suatu yang sangat disunatkan. Apatah lagi jika sumbangan qard hasan itu diberikan kepada baitulmal, maka sudah tentulah manfaatnya lebih banyak lagi kerana ia dapat digunakan untuk maslahah umum dan tidak terhad kepada individu tertentu sahaja. Ini selari dengan kaedah fiqhiyyah:
(المصلحة العامة أولى من المصلحة الخاصة)
“Maslahah umum itu lebih utama daripada maslahah individu”

Dalam hal ini juga Allah Taala berfirman dalam surah Al-Baqarah, ayat 271:

إِنْ تُبْدُوا الصَّدَقَاتِ فَنِعِمَّا هِيَ وَإِنْ تُخْفُوهَا وَتُؤْتُوهَا الْفُقَرَاءَ فَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَيُكَفِّرُ عَنْكُمْ مِنْ سَيِّئَاتِكُمْ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ (271)

Dalam ayat ini Allah menyatakan bahawa pahala orang yang memberi sedekah kepada orang yang memerlukan dengan merahsiakannya adalah lebih baik daripada memberi sedekah dengan cara menghebahkannya. Jika qard hasan ini diqiyaskan kepada sedekah, maka memberi sumbangan (pinjaman) qard hasan dengan perantaraan baitulmal juga adalah lebih afdal kerana dengan cara itu identiti orang yang memerlukan bantuan akan terahsia dan tidak diketahui kerana orang yang memberi bantuan tidak mengetahui siapakah orang yang menerima manfaat daripada bantuannya. Dengan cara itu orang yang menerima manfaat qard hasan tidaklah dapat disakiti oleh orang yang membantunya dengan perbuatan mengungkit-ungkit atau sebagainya.


4.4- Hukum Baitulmal Menerima Sumbangan Qard Hasan

Prinsip hukum menetapkan bahawa apabila haram memberi atau menggunakan sesuatu maka haramlah mengambilnya, berdasarkan kepada kaedah fiqhiyyah:
ما حرم استعماله حرم اتخاذه

Kaedah ini antara lain diambil daripada prinsip pengharaman rasuah yang ditegah daripada mengguna, memberi mahupun menerimanya. Secara mukhalafahnya, dapatlah dikatakan bahawa apabila harus memberikan sesuatu maka harus jugalah menerimanya. Justeru apabila dihukumkan perbuatan memberi sumbangan qard hasan kepada baitulmal sebagai sunat, maka hukum pihak baitulmal menerima sumbangan tersebut juga adalah sunat. Malah jika sampai ke tahap darurat dan kegawatan ekonomi, maka qard itu boleh menjadi wajib, maka menerimanya juga boleh menjadi wajib. Ini selari dengan kaedah fiqhiyyah yang lain:
ما لا يتم الواجب إلا به فهو واجب

Dr. Mustofa al-Khin menyebutkan dalam al-Fiqh al-Manhaji, halaman 1432, hukum qard menjadi WAJIB jika pemiutang mengetahui orang yang berhutang amat memerlukan hutang tersebut untuk menampung hidupnya dan keluarganya dan tiada cara lain untuk dia memperolehinya kecuali dengan cara berhutang.

Dalam hal ini, baitulmal bolehlah dianggap sebagai individu yang mempunyai tanggungjawab ekonomi dan sosial yang besar untuk menjaga kemaslahatan seluruh umat Islam di negerinya. Sekiranya hasil baitulmal tidak mencukupi untuk membantu seluruh ahli masyarakat di negerinya, melainkan melalui qard hasan, maka qard hasan itu akan menjadi WAJIB.

No comments:

Post a Comment

JAWATAN KOSONG FIRMA GUAMAN SYARIE Mei 2012 (DITUTUP 26 SEPT 2012)

Adalah dipelawa kepada individu yang berkelayakan dan berminat untuk membina kerjaya dalam bidang SYARIAH untuk menjadi Associate / Partner di Firma ini, sepertimana berikut:


1) Peguam Syarie (Partner)

-Memiliki sijil amalan Peguam Syarie di Negeri Selangor dan lain-lain Negeri di Malaysia.

- Pengalaman tidak diperlukan. Namun keutamaan diberikan kepada individu yang mempunyai sekurang-kurangnya 2 tahun pengalaman beramal sebagai Peguam Syarie sama ada di sektor awam atau swasta.



2) Perunding Muamalat (Partner)

- Memiliki Ijazah dalam bidang Syariah atau setaraf dan Diploma/Sijil Perancang Harta/Kewangan Islam atau kelulusan ikhtisas yang setaraf.

- Pengalaman tidak diperlukan. Namun keutamaan diberi kepada individu yang berpengalaman dan berkemahiran dalam mengembangkan produk hibah, wasiat, amanah dan sebagainya.



3) Pembantu Peguam

-mempunyai kelulusan diploma, pengalaman dan pengetahuan yang relevan dengan bidang guaman syarie.

- gaji ditawarkan mengikut permintaan dan kebolehan




4) Pelatih dalam kamar/ Pelajar amali/praktical/latihan industri

-tertakluk kepada kekosongan dan keperluan semasa.


- CARA memohon: hantarkan resume lengkap ke email juraish@yahoo.com. Calon yang layak akan disenarai pendek dan dipanggil temuduga.








WADAH PERBINCANGAN ISU PERUNDANGAN SYARIAH, SOAL JAWAB AGAMA, KULIAH TAFAQQUH. Kepada semua pengunjung. Semoga blog ini dapat dijadikan wadah perkongsian ilmu dan maklumat. Anda dipelawa mengemukakan pandangan@kemusykilan agama dan undang-undang syariah untuk dimanfaatkan bersama.Setiap rencana yang tersiar dalam laman ini adalah pandangan peribadi daripada penulis blog dan tidak mewakili pendapat atau pendirian mana-mana pihak melainkan dinyatakan sebaliknya oleh penulis.
DECLARE... LA ILAHA ILLA ALLAH MUHAMMAD RASULULLAH

Translate this blog

English French German Spain Italian DutchRussian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified
Widget by Daus